Tuesday, November 25, 2008

BOER BAIK PUNYER

Salam penternakan kepada sahabat smer posting kali ni saje nak tunjuk gamba boer yang saya ambil dari laman web penternak luar negara.supaya kita boleh tengok dan nilai betapa berkualitinyer boer dorang..semoga suatu hari nanti ladang-ladang di malaysia pun mampu tok breed boer mcm gamba kt bawah gak..insyaallah


apa pandang2??? ada hutang



eleh saper pandang dia ntah.perasan



dara pujaan.kalo dapat sumpah tak jual



perfecto...kalo la dapat ni



tengah posing pon le kencing ag tu.sunat baru tau

3 comments:

Global Excellent Marketing Sdn.Bhd (GEM) www.gemsb.com said...

Sertai GEM Community secara percuma. Satu tapak untuk para Usahawan - usahawan berkongsi-kongsi maklumat dan pendapat (Forum, Blog,Direktori, Iklan Percuma DLL) dalam bidang yang ceburi seperti Pertanian, Ternakan DLL.
www.gem.socialgo.com

Barakah AgroSupport said...

Salam,
Dulu, sy pernah terpka gak camne haiwan2 ternakan diorang nie semangat2 belaka. Sehingga sy berhijrah ke UK dan melihat sendiri rutin dan kehidupan penternak disini. Soal makan memang tiada masalah bg haiwan ternakan mereka selain disediakan rumput ragut serta air dari saliran semulajadi. Walaupun dalam musim "winter" diorg nie betul2 menitik beratkan soal makanan. Sehinggakan sebelum masuk musim "winter" nie, dah standby sebidang tanah untuk tanam jagung serta rumput khas (yg kemudiannya cantik digulung). Mula2 bila tgk diorg tanam jagung, ingatkan nak jual macam kita kat mesia nie..tapi sy cuma nampak 2 kali aje peladang yg tanam jagung tu..masa tanam..dan masa tuai. Heran ye.. tak terusik jagung mereka walaupun dalam masa 4 bulan tiada bertuan. Dan akhirnya jagung2 tu di mesin untuk dijadikan juadah untuk haiwan ternakan mereka. Kaedah rantai makanan nie bley di aplikasi kan dimesia...kalau ada tanah lebih2 tu..bley tanam jagung..dsb.. Saje nak kongsi pengalaman..

Anonymous said...

wasalam

oh macam tu yer.trima kasih cik kayos..pemakanan ni mmg penting,tapi yang menjadi masalah penternak kecil mcm syer ni,tiada tanah.tanah yang ada tok kandang dan fasiliti lain kecil jer,
tp insyaallah tu smer adalah cabarab untuk berjaya,semoga allah buka kan pintu rezeki wat syer.trima kasih di atas pandangan cik kayos.syer arap cik kayos boleh bagi nasihat dan pandangan lagi..terima kasih syer ucapkan.