Monday, June 15, 2009

SUDAH TERLUKA MERINDU PULA

Assalamualaikum saudara dan sahabat handai,
Pada awal tahun ini, saya merancang untuk kembali menulis pada awal tahun hadapan. Tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang. Kali ini saya kembali ke Blog ini dengan berita yang hiba. Rata-rata saudara dan sahabat handai saya sudah maklum tentang musibah yang menimpa kami. Terima kasih kepada semua rakan penternak yang membantu mengukuhkan semangat kami. Terutamanya kepada anakanda KAMBING MALAYA yang memberikan semangat dan kata-kata dorongan. Tidak saya lupa juga kepada rakan-rakan lain yang tidak sempat saya sebutkan.
Saudara dan rakan,
Mungkin kerana saya berhati batu, saya tidak mampu menangis. Namun jauh di dalam, hati saya begitu pedih. Sungguh...rasanya lebih hebat dari hirisan pedang. Saya tergamam dan sukar untuk berkata-kata. Saya melihat kandang yang kosong dengan perasaan pilu dan impian masa depan yang telahpun punah. Inilah masa depan untuk anak-anak saya. Amirul, putera sulung, walaupun menerima anugerah dekan tetapi sanggup melambatkan melanjutkan pelajaran demi meralisasikan impiannya untuk menjadi penternak muda. Dia begitu gigih dan kuat bekerja. " Ya Allah, Ya Rahim, Kau limpahilah dia dengan rahmat serta kasih sayangMu, sesungguhnya redhaMu bergantung kepada redha ibubapa "
Saudara dan rakan,
Kerugian saya mencecah puluhan ribu ringgit. Jumlah yang besar bagi penternak kecil dan miskin seperti saya. Punca rezeki masa kini dan sedikit pelaburan untuk pelajaran anak-anak dimasa depan hilang sekelip mata. Namun apa yang lebih memilukan adalah kehilangan haiwan ternakan yang sangat saya sayangi. Saya menternak haiwan tersebut untuk "breeding" dan layanannya adalah untuk haiwan kesayangan. Setelah beberapa hari berlalu, kerinduan saya kepada ternakan ini semakin parah. Hati saya sangat pedih apabila melihat kandang yang telahpun dikosongkan oleh manusia kejam tersebut. Benarlah seperti kata " Sudah terluka merindu pula". Manusia terlaknat itu bukan saja telah membawa pergi puluhan ekor kambing saya, malah mereka telah meragut semangat serta masa depan saya sekali. Alhamdulillah, maha suci Allah.
Sebagai insan malang saya hanya mampu menyerahkan hati yang luka parah ini kepada Allah. Saya tak tahu nak minta apa ketika selesai bersolat hajat. Cuma doa saya " Ya Allah, jika menjadikan pencuri itu kaya adalah yang terbaik, maka engkau jadikanlah mereka kaya supaya mereka tidak mencuri lagi, Jika mengetahui siapakah mereka itu adalah lebih baik, maka berilah aku petunjuk siapakah mereka agar dapat aku membalas dendam, dan jika menambahkan rezekiku adalah lebih baik, maka kau berilah aku rezeki halal yang berlipat ganda, sesungguhnya hanya engkau yang mengetahui apa yang paling baik buatku" Amin.
Saudara dan sahabat,
Lebih tepat anakanda penternak dan bukan penternak, terima kasih kerana memberikan kami semangat untuk terus berjuang. Anda semua merupakan insan mulia yang ada disisi kami ketika kami didalam waktu-waktu yang sukar ini. Untuk doa-doa yang diaminkan untuk kami, kami mengucapkan ribuan terima kasih. Hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya. Semuga dengan adanya anakanda sekelian, kami lebih tabah menempuh dugaan Allah ini. " Ya Allah, Engkau berkatilah usaha penternak ini, Engkau limpahilah mereka dengan berkat dan kasih sayangMu, Amin"

Terima kasih sekali lagi
Puan Umi Kalthom Hassan

2 comments:

ayie said...

salam,
harap en bersabar dengan dugaan yang menimpa...mungkin ini cuma dugaan dari-Nya...Kebetulan juga hampir dengan hari bapa.Ujian buat seorang bapa.Moga dengan ujian ini en lebih tabah dan cekal. Bangun semula kali ini pasti lebih kuat dan kental,moga en dilimpahi rezeki berlipat ganda...

Sakura Hikari said...

sabarlah yer..takpe ..usaha lagi..cuba sja apa termampu..sikit sikit pun tak apa...